Kako se učiti

Želje UČENCEV:
uciti01
Želje STARŠEV:
uciti02
uciti03
Znanje naj mi ( s čim manj truda) vlijejo v glavo. otrok v šoli otrok doma

 

Želje UČITELJEV:
uciti04 uciti05 uciti06uciti07uciti08
življenjska filozofija v šoli doma

DEJANSKO:

Ni niti tako, kot bi si želeli učenci, niti tako, kot bi želeli starši, in tudi ne tako, kot bi si želeli učitelji. Ne glede na to, kako zelo se učiteljice v šoli potrudijo pri razlagi, to ni dovolj. Če želimo uspeh, je potrebno sodelovanje učiteljice in vas, učencev. Brez vaše aktivnosti, učenja ni želenega uspeha.

Marsikdo misli, da se njemu matematike ni treba učiti. Zmota! Vsak od vas se vsak dan uči matematiko, če ne drugje, pa v šoli. Seveda pa je učenje matematike nekoliko drugačno kot učenje drugih predmetov. Matematike se ne učimo na pamet, matematični učbeniki so drugačni od ostalih učbenikov (imajo malo razlage in veliko nalog). Matematiko se običajno učimo tako, da rešujemo naloge. Ob tem najlažje vidimo, kaj nam gre in kaj ne. Kako se počutite, ko znate rešiti vsako nalogo? Verjetno dobro. Kaj pa, če ne gre in ne gre? Potem se vam najbrž zdi matematika trapast predmet, ki ga ne marate in itak ni panike, ker matematike v življenju sploh ne boste rabili. Saj imate kalkulator pa računalnik pa mobitel…

Ni čisto tako. Matematiko dejansko rabimo na vsakem koraku in v mnogih poklicih, zato je bolje za nas, da je ne sovražimo. Ugotovljeno je, da imamo nek šolski predmet raje, če smo pri njem uspešni.
Kaj torej storiti, da boste pri matematiki uspešni? Predstavljamo vam 8 korakov do uspeha.

 

Koraki do uspeha

V ŠOLI

1. Redno prinašaj urejene učne pripomočke

K pouku pridi točno. Na pouk se čim hitreje pripravi. Vedno imej s sabo vse učne pripomočke, torej:
– karirast zvezek,
– šestilo,
– geotrikotnik,
– učbenik,
– ošiljen svinčnik ali tehnični svinčnik,
– prozorno mapo za shranjevanje učnih listov,
– pisala različnih barv.

Brez pripomočkov ne boš mogel vsega narediti. Izposojanje od sošolcev ni dobra rešitev, saj na ta način pri delu zaostajata kar dva: ti in tvoj sošolec. Tako sta kaznovana oba, pa čeprav je imel tvoj sošolec s seboj vse pripomočke!

2. Pri pouku bodi aktiven/aktivna

Še preden se začne razlaga, PREPRIČAJ SAMEGA SEBE, da boš to uro vseskozi spremljal razlago. Če že moraš sedeti v šoli, potem je najbolje, da ta čas dobro izkoristiš. Škoda bi bilo, da stran vržeš celih 45 minut, potem se boš moral pa učiti doma. Osredotoči se v to, kar delate, ne glede na to, ali zunaj sije sonce/sneži/ima kakšen oddelek zunaj telovadbo… Ne razmišljaj, kaj se ti je zgodilo včeraj, kaj bo danes popoldne… Stran s takšnimi mislimi! Osredotoči se v razlago.

Med razlago natančno poslušaj in sodeluj. Če česa ne razumeš, takoj vprašaj.

Vsaka učiteljica ti bo z veseljem odgovorila in pojasnila nerazumljivo.

3. Zvezek naj bo urejen

Matematični zvezek naj bo čitljiv in urejen. Pomožne račune piši na desni rob, razlago na sredino. Uporabljaj barvna pisala; z rdečo barvo zapiši naslove, definicije, pravila. Pri načrtovanju bodi zelo natančen! Kar je potrebno risati z ravnilom, naj bo zares narisano z ravnilom! Isto velja za šestilo. Ob koncu ure si ne pozabi zapisati, kaj je za domačo nalogo.

4. Odgovorno ravnaj z učnimi listi

Pri matematiki dobiš veliko učnih listov. Učiteljica vam vedno pove, katere liste moraš prilepiti v zvezek, katere pa shraniti v mapo. Upoštevaj njena navodila. Učnih listov nikar ne tlači v ovitek zvezka. Tistih učnih listov zagotovo nikoli več ne boš pogledal. Čemu so namenjeni učni listi?

– Nekateri učni listi so dopolnilo razlage. Tako kot moraš imeti nujno zapisano vso razlago v zvezku, velja tudi za te učne liste. Potrebuješ jih, da boš – ko se boš učil – lahko prebral razlago, si ogledal primere, se spomnil, kako ste to delali v šoli.
– Na drugih učnih listih pa so vaje. Ti učni listi morajo biti obvezno rešeni. Pozor! Nekateri učenci zmotno mislijo, da so takšni listi le za enkratno uporabo. Ne! Ko boš čez nekaj časa preletel (rešen) učni list, se ti bo zdelo, da teh nalog ne znaš več rešiti. Ogledal si boš rešitev in se hitro spomnil, kako si rešil nalogo. Učni listi so zelo dober pripomoček za obnavljanje znanja, zato jih nikar ne zavrzi.

DOMA

Verjamemo, da domov prideš utrujen/a, da imaš kup zabavnih opravkov in da se ti res ne ljubi delati za šolo. Če se pravilno organiziraš, bo dovolj časa za vse – za šolo in za bolj zabavne stvari. Dobro je, da imaš narejen urnik, kdaj se boš učil/a, kateri predmet se boš učil/a, koliko časa… Kar je najpomembneje: UČITI SE JE TREBA VSAK DAN SPROTI.

5. Uči se sproti

Če se učiš vsak dan sproti, za učenje porabiš bistveno manj časa, kot če se učiš le pred kontrolnimi nalogami. Ne verjameš? No, potem ti bomo to z lahkoto dokazali z matematičnim računom.

V enem dnevu Andrej Blaž
med poukom MAT

uciti09

Andrej med poukom aktivno posluša in sodeluje.

čas učenja: 45 minut/dan

uciti10

Blažu je med poukom dolgčas. Razlaga ga niti približno ne zanima.

čas učenja: 0 minut/dan

domače naloge

uciti11

Andrej redno dela domačo nalogo, s čimer utrdi snov, ki so jo ta dan jemali.

čas učenja: 15 minut/dan

uciti12

Blaž ne piše domačih nalog.
čas učenja: 0 minut/dan

skupaj 1 h/dan 0 h/dan
do preverjanja do preverjanja je cca 30 dni 30 h učenja
(7,5 h doma + 22,5 h v šoli)
O h učenja
med preverjanjem in KN med preverjanjem in KN je cca 6 dni

uciti13

Pri preverjanju znanja Andrej ugotovi, da v bistvu vse zna in se mu ni treba posebej pripravljati na kontrolno nalogo.
čas učenja: 0 minut/dan

uciti14

Preverjanje znanja je bilo katastrofalno. Blaž se začne učiti, žal pa mu zmanjkuje časa.
čas učenja: 4h/dan

skupaj 0 h učenja 24 h učenja
Skupni čas učenja 30 h (od tega 7,5 h v prostem času, ostalo vse v šoli!) 24 h (vse v prostem času)
med KN uciti15 uciti16
posledice uciti17 uciti18

Poleg tega, da s sprotnim učenjem porabiš za učenje manj časa, ima sprotno učenje še naslednje pozitivne učinke:

– Če se učiš sproti, prideš vsak dan pripravljen k pouku. Na ta način bistveno lažje slediš razlagi in bistveno več odneseš od pouka.
– Če se učiš sproti, si snov bolje zapomniš. Si se že kdaj učil/a zadnji hip pred kontrolno nalogo? Ti je uspelo? Najbrž je. Ampak kar se tako na brzino naučiš, žal tudi zelo hitro pozabiš. Kar pa se učiš sproti, počasi, sproti »nalagaš v možgane«, ti tam ostane bistveno dlje časa. Rezultat sprotnega učenja je dolgotrajno znanje, ki ga bistveno lažje povezuješ z drugimi znanji in ga tudi lažje uporabljaš.

Priporočljivo je, da se matematiko (tako kot druge predmete) učiš na istem mestu, ki je primerno osvetljeno in kjer imaš dovolj miru za delo. Preden začneš z delom, si pripravi učne pripomočke: geotrikotnik, šestilo, puščico, zvezek, učbenik.

6. Vsak dan naredi domačo nalogo

Pri matematiki opravljanje domačih nalog dejansko pomeni sprotno učenje. Domače naloge so zelo pomembne, saj z  njimi:
– ponoviš snov zadnje ure matematike,
– jo s tem utrdiš in si jo še bolj zapomniš,
– dobiš dober vpogled v to, kakšno je tvoje znanje. Če ti naloge ne grejo od rok, pomeni, da še ne znaš dobro. Če dobiš vsakokrat napačen rezultat, se je treba še bolj potruditi. Če pa vse naloge rešiš pravilno, pomeni, da to snov dobro znaš.

Vse učiteljice matematike se zavedamo, kako zelo pomembne so domače naloge, zato se potrudimo in jih pripravimo prav za vsako uro. Pri načrtovanju domače naloge se držimo »okvira«, naj bi zanjo porabili približno 15 minut, razen v redkih, izjemnih primerih. Vsakokrat naslednjo uro preverimo rešitve in po potrebi pojasnimo potek reševanja. Ob takem pregledu moraš sam/a v zvezku popraviti morebitne napake in napisati pravilne rešitve. Učiteljica matematike bo občasno pregledala tvoj zvezek z domačimi nalogami, zato pazi, da bodo naloge napisane čitljivo in pregledno. Domače naloga naj vsebuje:

– naslov: Domača naloga
– datum
– zapis, katere naloge so bile za domačo nalogo (npr. P8, str,. ***, nal. ***).

Pozor! Domača naloga izgubi ves učinek, če je ne narediš sam/a. Kaj storiti, če naloge ne znaš narediti? Potem:

1. NE OBUPAJ TAKOJ! BODI VZTRAJEN/VZTRAJNA, TRMAST/A IN VERJEMI: ZMOREŠ!!!

2. ODPRI ZVEZEK. ŠE ENKRAT POJDI ČEZ PRIMERE, KI STE JIH TA DAN NAREDILI V ŠOLI. DOMAČA NALOGA JE GOTOVO PODOBNA TEM PRIMEROM.

3. SKUŠAJ SI POMAGATI Z UČBENIKOM.

4. ČE NE GRE IN NE GRE, PROSI ZA POMOČ. Morda ti znajo pomagati že starši, starejši brat ali sestra, morda pa kakšen sošolec/sošolka. Seveda je pomembno, da začneš nalogo pravočasno delati. Če ugotoviš, da naloge ne znaš rešiti, šele pozno zvečer ali zgodaj zjutraj, potem boš težje našel pomoč.

Če ti torej pri nalogi nihče ne more pomagati, VSAJ IZPIŠI PODATKE in pokaži, da si se naloge res lotil. Prihodnji dan se NA ZAČETKU URE opraviči učiteljici, da naloge nisi znal narediti in se takoj dogovori z njo, kdaj bi lahko prišel po dodatno razlago. Pomembno je tudi to, da sam/a razmisliš, zakaj naloge nisi znal/a rešiti. Si zares dobro poslušal/a razlago in spremljal/a pouk? Je bila naloga pretežka? Če nisi poslušal/a razlage učiteljice, potem se TAKOJ IZBOLJŠAJ. V takem primeru namreč učiteljice ne dajemo dodatne razlage.

7. Poišči svoj stil učenja

Gotovo si slišal/a, da obstajajo različni učni stili:

– za učence z VIDNIM učnim stilom je značilno, da si snov najlažje zapomnijo, če jo vidijo. Takšni učenci se najlažje učijo s pomočjo plakatov, podčrtavanja, ilustracij, vizualnih asociacij;
– za učence s SLUŠNIM UČNIM STILOM je značilno, da si snov najlažje zapomnijo, če jo slišijo ali razložijo drugemu. Zanje je priporočljivo, da sedijo čim bližje učiteljice;
– za učence z GIBALNIM UČNIM STILOM je značilno, da se največ naučijo s preizkušanjem, igranjem, pomaga jim, če se med učenjem gibljejo.

Dobro je, da ugotoviš, na kakšen način se najlažje učiš in potem ta način zares uporabljaš pri učenju. Večina ljudi pa je kombiniranih učnih stilov, kar pomeni, da si največ zapomnijo, če nekaj vidijo in slišijo in preizkusijo.

8. Ne boj se besedilnih nalog (in matematike nasploh)

Največ težav imajo učenci običajno z besedilnimi nalogami. Imajo kar nekakšen strah in odpor pred njimi.

V resnici so besedilne naloge – tako kot ostale naloge – lahko lahke, srednje in težke in nobenih se ni potrebno bati.

Kako pa se spopasti z besedilnimi nalogami?

Pri reševanju besedilnih nalog pomagajo naslednji koraki:

Nalogo preberi večkrat od začetka do konca.

Podčrtaj ključne besede, izpiši podatke.

Predstavi nalogo: povej jo s svojimi besedami, kaj sprašuje, ilustriraj jo…

Reši nalogo.

Oblikuj odgovor (pred tem ponovno preberi vprašanje, razmisli, ali je rešitev smiselna).

 

Tako. Razkrili smo ti 8 korakov na poti do uspeha. Tem dodajmo še nekaj osebnostnih lastnosti, ki zelo pomagajo:
VZTRAJNOST,
– DELAVNOST,
– ZAUPANJE VASE,
– NATANČNOST,
– RADOVEDNOST.

Vse učiteljice matematike ti želimo, da bi ti matematika (p)ostala simpatična, lepa, ravno prav skrivnostna, da bi se imel/a pri matematiki lepo in da bi bil uspešen/uspešna.

…..uciti17 …..